07 november, 2013

KNVKT lanceert Rekentool Milieudruk Verpakkingen

Op 7 november jl. is de 'Rekentool Milieudruk Verpakkingen' van de KNVKT feestelijk gelanceerd. Met deze rekentool kunnen koffie- en theebedrijven voortaan duurzaamheidsvragen over koffie- en theeverpakkingen eenvoudig beantwoorden.

De nieuwe tool is zo gemaakt dat de milieudruk (in CO2-equivalenten en primair energieverbruik) kan worden berekend voor alle gebruikte verpakkingsmaterialen in de koffie- en theesector, inclusief samengestelde verpakkingen. Deze informatie kan gebruikt worden voor duurzaamheidsverslaglegging, rapportage in het kader van MJA-3 en voor het beantwoorden van verpakkingsvragen van klanten. Tot slot biedt de tool ook de mogelijkheid om verpakkingsinnovaties qua milieudruk met elkaar te vergelijken.

Om de nieuwe tool goed aan te laten sluiten bij de behoeften in de praktijk en bij het KNVKT actieplan 'verduurzaming: van oorsprong tot kopje' is een begeleidingsgroep met experts vanuit de lidbedrijven samengesteld. Daarnaast zijn aan de hand van een enquête onder de leden alle verpakkingsmaterialen die in de sector gebruikt worden, in kaart gebracht. De tool is ontwikkeld door CE Delft met praktische en inhoudelijke ondersteuning door AgentschapNL en KWA Bedrijfsadviseurs.

Na een jaar van ontwikkeling is de tool tijdens de KNVKT Najaarsbijeenkomst gelanceerd. Namens CE Delft presenteerde Marijn Bijleveld de uitgebreide functionaliteiten van de Rekentool.

De tool wordt aan alle leden van de KNVKT beschikbaar gesteld.

Wilt u weten hoe de Nederlande koffie- en theesector zich sterk maakt voor duurzame ontwikkeling? klik hier