06 november, 2015

Nieuwe Richtlijnen Gezondheidsraad over koffie en thee

De Gezondheidsraad heeft op 4 november 2015 nieuwe Richtlijnen Goede Voeding gepubliceerd waarbij ook aandacht is voor de consumptie voor koffie en thee. De Gezondheidsraad adviseert onder meer dat (gefilterde) koffie en thee zonder suiker goede alternatieven zijn voor suikerhoudende dranken.

Advies thee
De Richtlijn die door de Gezondheidsraad wordt aangegeven is ‘Drink dagelijks drie koppen thee’. In het advies wordt onder thee, groene en zwarte thee verstaan. De toelichting die hierbij wordt gegeven is dat drie tot vier koppen groene of zwarte thee per dag het risico op een beroerte en op diabetes verlagen en dat de consumptie van thee in Nederland gemiddeld op 200 (mannen) tot 400 (vrouwen) milliliter per dag ligt. Over kruidenthee en rooibos worden geen adviezen gegeven.

Advies koffie
De Gezondheidsraad geeft aan dat het relevant is op welke manier het kopje koffie is bereid: met een filter of niet. Omdat ongefilterde koffie het cholesterolgehalte kan verhogen, wordt vermeld dat het drinken van gefilterde koffie de voorkeur geniet.

Toelichting op de invloed van de bereidingswijze van koffie op cholesterolgehalte
Koffiebonen bevatten van nature koffieolie. Deze koffieolie bevat de componenten (zgn. diterpenen) cafestol en kahweol, waarvan met name het cafestol in staat is het cholesterolgehalte in het bloed iets te verhogen. De hoeveelheden cafestol en kahweol die al dan niet in het zetsel (de koffie) terechtkomen hangen af van de bereidingswijze.

Bij ongefilterde koffie zoals cafetièrekoffie (waarbij kokend water op de koffie wordt gegoten en via een metalen filter naar beneden wordt gedrukt), maar ook Griekse koffie en Turkse koffie of koffie gezet met een percolator (waarbij de koffie langdurig gekookt wordt), komen beperkte hoeveelheden cafestol en kahweol in het zetsel terecht. Indien dit type koffie dagelijks in ruimere mate gedronken wordt kan het cholesterolgehalte in het bloed (licht) verhogen.

Bij filterkoffie en koffie van koffiepads blijven cafestol en kahweol achter op het papieren filter waardoor deze stoffen nauwelijks in de koffie terecht komen (en het effect op het cholesterolgehalte in het bloed verwaarloosbaar is). Ook oploskoffie en automatenkoffie op basis van instant koffie of vloeibaar koffieconcentraat bevatten nauwelijks cafestol en kahweol.

Espressokoffie zit tussen gefilterde en ongefilterde koffie in. Er komt weliswaar geen filter aan te pas maar doordat het water door de koffie wordt geperst en slechts korte tijd in aanraking komt met de koffie, wordt minder cafestol en kahweol meegenomen. Ook voor koffie in cups geldt over het algemeen dat het cafestolgehalte vergelijkbaar is met espresso dus ook het eventuele effect op het cholesterolgehalte. Twee tot drie kopjes espresso per dag zal het cholesterolgehalte nauwelijks beïnvloeden.